Το Μάθημα εντάσσεται στο πρόγραμμα Μαθημάτων του 9ου εξαμήνου. Είναι υποχρεωτικό για τους σπουδαστές της κατεύθυνσης Συγκοινωνιολόγου. Αφορά στις βασικές έννοιες της Διαχείρισης Κυκλοφορίας (Βελτίωση Ροής Οχημάτων, Περιορισμοί Κυκλοφορίας Οχημάτων, Μείωση Μετακινήσεων Περιόδων Αιχμής, Διαχείριση Στάθμευσης, Προνομιακή Μεταχείριση Οχημάτων Υψηλής Πλήρωσης, Κυκλοφορία Πεζών, Κυκλοφορία Ποδηλάτων, Κυκλοφορία Αυτόνομων Οχημάτων) και της Οδικής Ασφάλειας (Συλλογή και Ανάλυση Στοιχείων, Συσχέτιση Ατυχημάτων με Χαρακτηριστικά Χρηστών, Οχημάτων και Οδικού Περιβάλλοντος, Επισήμανση Επικίνδυνων Θέσεων, Μελέτη Επικίνδυνων Θέσεων και Βελτιώσεις, Αξιολόγηση Αποτελεσμάτων Βελτιώσεων). Περιλαμβάνει επίσης τη διεξαγωγή σχετικών μετρήσεων. Το πρόγραμμα προβλέπει 4 εβδομαδιαίες ώρες θεωρίας και ασκήσεων. Στις ώρες των ασκήσεων αναπτύσσονται παραδείγματα εφαρμογών και γενικά υποβοηθείται η κατανόηση του αντικειμένου του μαθήματος. Σημειώνεται ότι δεν υπάρχει σαφής διάκριση Θεωρίας - Ασκήσεων αφού κατά τη θεωρία δίνονται παραδείγματα ασκήσεων και κατά τις ασκήσεις λύνονται απορίες σχετικά με τη θεωρία. Οι σπουδαστές αποτελούν ένα τμήμα.
# | Τίτλος | Διδακτέα Ύλη | Ώρες |
---|---|---|---|
1 | Εισαγωγή | Βασικοί ορισμοί. Διαχείριση Κυκλοφορίας. Οδική Ασφάλεια. | 1Χ4=4 |
2 | Διαχείριση Κυκλοφορίας | Διαχείριση Ροής Οχημάτων Περιορισμοί Κυκλοφορίας Οχημάτων, Μείωση Μετακινήσεων Περιόδων Αιχμής, Προνομιακή Μεταχείριση Οχημάτων Υψηλής Πλήρωσης, Κυκλοφορία Πεζών, Κυκλοφορία Ποδηλάτων, Σύγχρονα Συστήματα Υποστήριξης Οδηγού, Κυκλοφορία Αυτόνομων Οχημάτων | 6Χ4=24 |
3 | Οδική Ασφάλεια | Συλλογή και Ανάλυση Στοιχείων, Συσχέτιση Ατυχημάτων με Χαρακτηριστικά Οδικού Περιβάλλοντος, Συσχέτιση Ατυχημάτων με Χαρακτηριστικά Χρηστών και Οχημάτων, Επισήμανση Επικίνδυνων Θέσεων, Μελέτη Επικίνδυνων Θέσεων και Βελτιώσεις, Αξιολόγηση Αποτελεσμάτων Βελτιώσεων | 6Χ4=24 |
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
Μέθοδοι Διδασκαλίας | Διαλέξεις στην τάξη. Επίλυση απλών υποδειγμάτων στην τάξη. Εκτέλεση μετρήσεων και παράδοση 3 ατομικών εργασιών. |
---|---|
Μέσα διδασκαλίας | Παρουσιάσεις στον Πίνακα. Διαφάνειες Power Point. Παρουσίαση Βάσεων Δεδομένων. Υπολογισμοί σε ΗΥ με Excel. |
Χρήση ΗΥ και προγραμμάτων | Οι φοιτητές επιλύουν στην τάξη με τη βοήθεια των διδασκόντων απλές ασκήσεις. |
Ασκήσεις - Εφαρμογές | Υπάρχει φυλλάδιο υποδειγματικά λυμένων ασκήσεων, που επιλύονται στην τάξη στο πλαίσιο των διαλέξεων. |
Θέματα (εργασίες και τεχνικές εκθέσεις) | Οι φοιτητές δημιουργούν ομάδες των 4 ατόμων και διεξάγουν μετρήσεις κυκλοφορίας πεζών και εμπλοκών οχημάτων σε προκαθορισμένες διασταυρώσεις σε κεντρική αστική αρτηρία των Αθηνών. Με βάση τις μετρήσεις, η πρώτη εργασία αφορά ανάλυση των μετρήσεων και διαγράμματα κυκλοφοριακών εμπλοκών και η δεύτερη τον υπολογισμό της στάθμης εξυπηρέτησης πεζών στις εξεταζόμενες διαβάσεις. Ακολουθεί η τρίτη ατομική εργασία που αφορά στην επισήμανση επικίνδυνων κόμβων, προσδιορισμό επεμβάσεων και αξιολόγηση βελτίωσης οδικής ασφάλειας. Κάθε σπουδαστής παραδίδει ατομικά τις 3 εργασίες, οι οποίες διορθώνονται από τους διδάσκοντες και επιστρέφονται κατά την προφορική εξέταση. |