Το μάθημα αποτελείται από δύο ενότητες. Η πρώτη αφορά στην επεξεργασία του φυσικού νερού για παραγωγή πόσιμου νερού και η δεύτερη αφορά στην επεξεργασία των λυμάτων. Αντικείμενο της πρώτης ενότητας είναι η ανάλυση των διεργασιών και μεθόδων καθαρισμού του νερού και ο σχεδιασμός των συναφών έργων. Αντικείμενο της δεύτερης ενότητας είναι η ανάλυση των διεργασιών επεξεργασίας των λυμάτων και της ιλύος.
# | Τίτλος | Διδακτέα Ύλη | Ώρες |
---|---|---|---|
1 | Εισαγωγή στην επεξεργασία του νερού | Ποιοτικά χαρακτηριστικά νερού (φυσικοχημικές και μικροβιολογικές παράμετροι). Θεσμικό πλαίσιο. Συνηθέστερες τεχνολογίες επεξεργασίας νερού. Τυπικά σχήματα επεξεργασίας. | 1Χ4=4 |
2 | Απολύμανση νερού | Απολύμανση (προ και μετά), συνήθεις μέθοδοι (τεχνολογία χλωρίωσης, υπεριώδους ακτινοβολίας, οζόνωσης). Παράμετροι σχεδιασμού. Επίλυση παραδειγμάτων. | 1Χ4=4 |
3 | Κροκίδωση και καθίζηση νερού | Ευστάθεια και αποσταθεροποίηση κολλοειδών στερεών, μηχανισμοί και παράγοντες που επηρεάζουν την ευστάθεια. Κροκιδωτικά (προετοιμασία και δόσεις). Αρχές σχεδιασμού δεξαμενών ταχείας ανάμιξης, κροκίδωσης. Θεωρία καθίζησης, σχεδιασμός δεξαμενών καθίζησης. Συνδυασμένη καθίζηση-κροκίδωση. Επεξεργασία και διαχείριση ιλύος. Παράμετροι σχεδιασμού. Επίλυση παραδειγμάτων. | 2Χ4=8 |
4 | Διύλιση νερού | Μηχανισμοί διύλισης, χαρακτηριστικά μονάδας διύλισης, παράμετροι σχεδιασμού, εναλλακτικοί τρόποι φόρτισης, έκπλυση, περιγραφή λειτουργίας. Επίλυση παραδειγμάτων. | 2Χ4=8 |
5 | Προχωρημένες μέθοδοι καθαρισμού νερού | Προσρόφηση σε ενεργό άνθρακα, αποσκλήρυνση, ιοντοανταλλαγή, ηλεκτροδιάλυση, μεμβράνες – αντίστροφη όσμωση – αφαλάτωση. | 1Χ4=4 |
6 | Εισαγωγή στην επεξεργασία λυμάτων | Ποσοστικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά λυμάτων. Απαιτήσεις επεξεργασίας και σχετική νομοθεσία. Τυπικό σύστημα επεξεργασίας λυμάτων. Προκαταρκτική και πρωτοβάθμια επεξεργασία. | 1Χ4=4 |
7 | Βιολογική επεξεργασία λυμάτων | Εισαγωγή στο μοντέλο ενεργού ιλύος για απομάκρυνση οργανικού άνθρακα και νιτροποίηση. Κριτήρια σχεδιασμού δεξαμενής αερισμού. Κινητικές απομάκρυνσης οργανικού άνθρακα και ανάπτυξης βιομάζας. Νιτροποίηση και παράγοντες που την επηρεάζουν. Κατάστρωση μαθηματικού μοντέλου ενεργού ιλύος. Σχεδιασμός και λειτουργία δεξαμενών καθίζησης. Επίλυση παραδειγμάτων. | 4Χ4=16 |
8 | Επεξεργασία, διάθεση και αξιοποίηση ιλύος | Ανάλυση διαδικασιών επεξεργασίας ιλύος. Πάχυνση ιλύος (παχυντές βαρύτητες, μηχανικοί παχυντές). Σταθεροποίηση ιλύος (αερόβια και αναερόβια χώνευση). Αφυδάτωση ιλύος. Διάθεση και αξιοποίηση ιλύος. Επίλυση παραδειγμάτων. | 1Χ4=4 |
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
Μέθοδοι Διδασκαλίας | Διαλέξεις στην τάξη Επίδειξη τεχνολογιών επεξεργασίας νερού Επίλυση παραδειγμάτων στην τάξη. Εργαστήριο επίδειξης μεθόδων επεξεργασίας |
---|---|
Μέσα διδασκαλίας | Παρουσιάσεις στον Πίνακα. Διαφάνειες PowerPoint Οπτική απεικόνιση (video) σε YouTube Επίλυση παραδειγμάτων και προβλημάτων στην τάξη. |
Εργαστήρια | Ναι. Οι φοιτητές θα λάβουν μέρος σε ομάδες σε εργαστηριακό πείραμα προσδιορισμόυ βέλτιστης δόσης κροκιδωτικού σε νερό |
Ασκήσεις - Εφαρμογές | Οι φοιτητές έχουν προαιρετικά να εκπονήσουν θέμα σχεδιασμού εγκατάστασης επεξεργασίας νερού (1η ενότητα) και 3 ασκήσεις σχετικά με την επεξεργασία λυμάτων (2η ενότητα). |