Αντικείμενο του μαθήματος είναι η εισαγωγή στις διεργασίες που συντελούν στη ρύπανση του περιβάλλοντος και στις κυριότερες αντιρρυπαντικές τεχνολογίες. Επιμέρους αντικείμενα αποτελούν η ανάλυση των κυριότερων βιολογικών διεργασιών, των σημαντικότερων μορφών ρύπανσης του υδάτινου περιβάλλοντος, η μελέτη της αφομοιωτικής ικανότητας των υδάτινων σωμάτων και η ποσοτική εκτίμηση των επιπτώσεων για τους σημαντικότερους τρόπους διάθεσης των ρύπων στο υδάτινο περιβάλλον, η περιγραφή τυπικών συστημάτων επεξεργασίας νερού και λυμάτων και της δυνατότητας επαναχρησιμοποίησης λυμάτων και ιλύος και η εισαγωγή στην διαχείριση στερεών αποβλήτων.
# | Τίτλος | Διδακτέα Ύλη | Ώρες |
---|---|---|---|
1 | Εισαγωγή στην περιβαλλοντική τεχνολογία | Αντικείμενο περιβαλλοντικής τεχνολογίας. Εισαγωγή στον μεταβολισμό των μικροοργανισμών. Χημική σύσταση κυττάρων. Κατηγορίες μικροοργανισμών. | 1Χ3=3 |
2 | Μεταβολισμός μικροοργανισμών – κινητικές ανάπτυξης. | Κινητικές μεταβολικών διεργασιών. Καμπύλη ανάπτυξης μικροοργανισμών. Η έννοια του περιοριστικού παράγοντα. Αερόβιος, αναερόβιος μεταβολισμός, νιτροποίηση, απονιτροποίηση, φωτοσύνθεση. Μέτρση οργανικής ύλης λυμάτων. Επίλυση παραδειγμάτων. | 2Χ3=6 |
3 | Ρύπανση νερού και αφομοιωτική ικανότητα υδάτινων σωμάτων | Κίνηση και μεταφορά ρύπων στο υδάτινο περιβάλλον. Μελέτη της αφομοιωτικής ικανότητας των αποδεκτών και ποσοτική εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την διάθεση υγρών αποβλήτων σε υδάτινους αποδέκτες (αποξυγόνωση ποταμού – απλή προσομοίωση Streeter-Phelps, ευτροφισμός λιμνών – μοντέλο Vollenweider, διάθεση λυμάτων στην θάλασσα και μικροβιακή μόλυνση ακτών κολύμβησης – σχεδιασμός συστήματος διάθεσης. Επίλυση παραδειγμάτων. | 5Χ3=15 |
4 | Εισαγωγή στην επεξεργασία λυμάτων | Χαρακτηριστικά λυμάτων, θεσμικό πλαίσιο, αρχές λειτουργίας αντιδραστήρων – καθεστώς μίξης, τυπικό σύστημα επεξεργασίας λυμάτων, σύστημα ενεργού ιλύος. Επίλυση παραδειγμάτων. | 2Χ3=6 |
5 | Εισαγωγή στην επεξεργασία νερού | Ποιοτικά χαρακτηριστικά νερού, θεσμικό πλαίσιο, τυπικό σύστημα επεξεργασίας νερού (κροκίδωση, καθίζηση, διύλιση, απολύμανση). Επίλυση παραδειγμάτων. | 2Χ3=6 |
6 | Εισαγωγή στην διαχείριση στερεών αποβλήτων | Εισαγωγή στην διαχείρισης στερεών αποβλήτων. Παραγωγή και χαρακτηριστικά στερεών αποβλήτων. Εναλλακτικά σχήματα διαχείρισης. Χώροι υγειονομικής ταφής αποβλήτων. | 1Χ3=3 |
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
Μέθοδοι Διδασκαλίας | Διαλέξεις στην τάξη. Επίλυση παραδειγμάτων στην τάξη. Εκπαιδευτική εκδρομή και επί τόπου επίδειξη έργων διαχείρισης υδατικών πόρων. |
---|---|
Μέσα διδασκαλίας | Παρουσιάσεις στον Πίνακα. Διαφάνειες PowerPoint. Επίλυση παραδειγμάτων και ασκήσεων στην τάξη. Επίλυση ασκήσεων από τους φοιτητές. |
Χρήση ΗΥ και προγραμμάτων | Όχι προαιρετικά κάποιες ασκήσεις μπορούν να επιλύονται στο Excel. |
Ασκήσεις - Εφαρμογές | Οι φοιτητές έχουν προαιρετικά να επιλύσουν 5-6 ασκήσεις στα επιμέρους αντικείμενα του μαθήματος |