English

Συνδυασμένες Μεταφορές - Ειδικά Συστήματα

Περιγραφή Μαθήματος:

Συνδυασμός Μεταφορικών Συστημάτων. Συστηματική ανάλυση μέσων, εξελικτικών τάσεων, τερματικών εγκαταστάσεων και κόστους λειτουργίας κατά είδος μεταφορικού μέσου, ή/ και μεταφοράς, δηλ. οδικών, αεροπορικών, δημοσίων συγκοινωνιών, συνδυασμένων μεταφορών και μοναδοποιημένων φορτίων. Λειτουργία και Αξιοποίηση. Μέθοδοι ταχείας απόκρισης. Διαχείριση της ζήτησης. Οργάνωση των μεταφορικών συστημάτων και σχεδιασμός εγκαταστάσεων. Λειτουργικό κόστος συγκοινωνιακού έργου. Περιβάλλον και ενέργεια σε σχέση με τις μεταφορές.

Απαιτούμενες Γνώσεις

Βασικές γνώσεις σχεδιασμού λιμενικών εγκαταστάσεων. Επιλογή κατάλληλης μεθοδολογικής προσέγγισης (αναλυτικά μοντέλα, θεωρία αναμονής, προσομοίωση) για την επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων. Εξοικείωση με τυποποιημένη δομή προσφοράς για την ανάληψη τεχνικού έργου (πακέτα εργασίας, τρόπος οργάνωσης και παρακολούθησης του έργου, κατάλληλη διαμόρφωση βιογραφικών, εκτίμηση χρόνου και κόστους εργασίας, κλπ).

Κεφάλαια Μαθήματος

# Τίτλος Διδακτέα Ύλη Ώρες
1 Εισαγωγή (θεωρία) Βασικοί ορισμοί. Μοναδοποιημένα φορτία. Συστηματική ανάλυση μέσων, εξελικτικών τάσεων, και κόστους λειτουργίας (θεωρία). 2Χ4=4
2 Σχεδιασμός τερματικών εγκαταστάσεων Οργάνωση των μεταφορικών συστημάτων. Σχεδιασμός εγκαταστάσεων διακίνησης φορτίων με έμφαση στις εγκαταστάσεις διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων Επίλυση με μοντέλα θεωρίας Αναμονής και Προσομοίωσης (θεωρία και ασκήσεις) 10Χ4=40
3 Ζήτηση και κόστος Διαχείριση της ζήτησης Λειτουργικό κόστος συγκοινωνιακού έργου (θεωρία και ασκήσεις) 1Χ4=4
4 Περιβάλλον και Ενέργεια Περιβάλλον και ενέργεια σε σχέση με τις μεταφορές (θεωρία) 1Χ4=4

Μαθησιακοί Στόχοι

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  1. γνωρίζουν βασικούς τύπους μοναδοποιημένων φορτίων, τα μηχανήματα που υπάρχουν για διακίνηση φορτίων στη χερσαία και θαλάσσια πλευρά των εγκαταστάσεων και τις εναλλακτικές τεχνικές οργάνωσης των λειτουργιών. Ακόμη, τις τρεις τεχνικές επίλυσης (αριθμητική μέθοδος, θεωρία αναμονής και προσομοίωση),
  2. συνειδητοποιούν την αλληλεξάρτηση που υπάρχει ανάμεσα σε επιμέρους επιλογές και πώς αυτές πρέπει να επιλέγονται ώστε να καταλήγουν στο βέλτιστο αποτέλεσμα,
  3. κατανοούν τις επιπτώσεις που έχουν οι επιλογές τους στις απαιτήσεις χώρου και κόστους εγκαταστάσεων. Ακόμη, ότι η επιλογή της κατάλληλης μεθόδου υπολογισμού εξαρτάται από τον τύπο του προβλήματος που διερευνάται,
  4. δομούν υπολογιστικά μοντέλα σχεδιασμού των εγκαταστάσεων με τις τρεις τεχνικές (αριθμητική μέθοδος, θεωρία αναμονής και προσομοίωση), και
  5. υπολογίζουν τη ζήτηση και τους απαιτούμενους χώρους, τον αριθμό μηχανημάτων και γενικά μαθαίνουν να υπολογίζουν τις βασικές διαστάσεις και απαιτήσεις που έχει μια τέτοια τερματική εγκατάσταση διακίνησης φορτίων.

Μέθοδοι και Μέσα Διδασκαλίας και Μάθησης

Μέθοδοι Διδασκαλίας Διαλέξεις στην τάξη. Επίλυση απλών υποδειγμάτων στην τάξη. Εκτέλεση μετρήσεων και παράδοση 3 ατομικών εργασιών.
Μέσα διδασκαλίας Παρουσιάσεις στον Πίνακα. Διαφάνειες Power Point.
Εργαστήρια Το θέμα του μαθήματος αποτελεί μια προσομοίωση της πραγματικής διαδικασίας σύστασης ενός τεχνικού γραφείου και υποβολής πρότασης για την ανάληψη τεχνικού έργου.
Ασκήσεις - Εφαρμογές Ασκήσεις: Οι φοιτητές επιλύουν στην τάξη ασκήσεις, οι οποίες διορθώνονται από τους διδάσκοντες και επιστρέφονται.
Θέματα (εργασίες και τεχνικές εκθέσεις) Οι φοιτητές δημιουργούν ομάδες των 4 ατόμων και διεξάγουν μετρήσεις κυκλοφορίας πεζών και εμπλοκών οχημάτων σε προκαθορισμένες διασταυρώσεις σε κεντρική αστική αρτηρία των Αθηνών. Με βάση τις μετρήσεις, η πρώτη εργασία αφορά ανάλυση των μετρήσεων και διαγράμματα κυκλοφοριακών εμπλοκών και η δεύτερη τον υπολογισμό της στάθμης εξυπηρέτησης πεζών στις εξεταζόμενες διαβάσεις. Ακολουθεί η τρίτη ατομική εργασία που αφορά στην επισήμανση επικίνδυνων κόμβων, προσδιορισμό επεμβάσεων και αξιολόγηση βελτίωσης οδικής ασφάλειας. Κάθε σπουδαστής παραδίδει ατομικά τις 3 εργασίες, οι οποίες διορθώνονται από τους διδάσκοντες και επιστρέφονται κατά την προφορική εξέταση.
Παρουσιάσεις φοιτητών Στα πλαίσια της εκπόνησης του υποχρεωτικού θέματος, ορίζεται αριθμός ομάδων που παρουσιάζει στο τέλος του εξαμήνου στην τάξη.

Αξιολόγηση Επίδοσης

  • Τελική γραπτή εξέταση: 70%
  • Θέματα (εργασίες και τεχνικές εκθέσεις): 30%

Συγγράμματα - Βιβλιογραφία

  1. Σταθόπουλος Α. (2006): "Συνδυασμένες Μεταφορές-Ειδικά συστήματα-Υπολογιστικές Μέθοδοι", ΕΜΠ
  2. Αμπακούμκιν Κ. «Μοναδοποιημένα Φορτία-Συνδυασμένες Μεταφορές Εμπορευμάτων», Εκδόσεις Συμμετρία
  3. Φωτοαντίγραφα με πρόσθετες ασκήσεις (δίδονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος)

Διδασκαλία:

  • Πέμπτη, 13:45 – 17:30,
    Αίθουσες:
    • Αμφ. Σιδ/κής